Jan van Lokhorst

Door zijn opvallende kleurgebruik en lijnenspel zijn de schilderwerken van kunstschilder Jan van Lokhorst gelijk te herkennen.   Er is steeds een wisselwerking tussen abstractie (in verf en kleur) en figuratie (mens en dier). Hij houdt ervan de verf voor de ondergrond direct uit de tube met zijn handen op het doek aan te brengen, of met een paletmes.  

Jan: “Schilderen is als schrijven, je zoekt met een lijn naar je onderwerp. De lijnen op mijn schilderijen zijn de ontdekkingstocht naar het onderwerp. Die lijnen laat ik dan ook staan” Bij het werken op acrylplaat of glas werkt het andersom. Dan begint hij met het aanbrengen van de lijnen en daarna pas de achtergrond.

Schilderen is volgens hem 80% kijken, 15% rondlopen of koffie zetten en de overige 5% is intuïtief, in een geïnspireerde trance, met verf de zoektocht beginnen naar de compositie. Bij het aanschouwen van oud werk van zichzelf ‘verdwijnt’ hij in de afbeelding, om langs de lijnen die zoektocht terug te vinden. Een beetje zoals Hans van Grietje de weg terug naar huis vindt via het spoor van de achtergelaten steentjes.  

“Olieverf is hartstikke ongezond voor je en slecht voor het milieu”, dus is Jan overgestapt op acrylverf. De kleuren en lijnen zijn intuïtief en gevoelsmatig gekozen en je kunt dan ook spreken van een grote mate van expressie in zijn schilderijen. Het (abstract)expressionisme van Willem de Kooning, maar ook de COBRA kunstenaars Karel Appel, Asger Jørn en Kees van Bohemen hebben grote invloed op hem gehad in zijn werk. Toch is het werk van Jan van Lokhorst lyrischer.

De kaasboerin van Jan van Lokhorst heeft een ondergrond van meerdere tinten blauw en is gebaseerd op zijn eerdere werken Blue Angels en On-Line. Daar overheen ligt een lijnenspel met hier en daar een tekst als ‘Joie de vivre’, ‘Respect‘, ‘Love is all’ of ‘Samen onderweg’. De teksten op zijn Goudse Icoon zijn een beetje christelijk, vindt hij zelf, maar hij gelooft dat er veel te leren valt uit de bijbel. Hij wijst op een schilderij van de barmhartige Samaritaan, “Dat is toch hartstikke mooi? Heb je naaste lief als jezelf.” Acht schilderijen maakte hij als illustratie voor het boek over het bijbelse verhaal van Esther. “Straks noemen ze me nog dominee Jan”, zegt hij lachend.

Jan van Lokhorst volgde de Hogeschool voor Beeldende Kunsten in Amsterdam (Rietveld Academie), waar hij in 1981 afstudeerde. Veertig jaar later zijn er twee boeken over hem gepubliceerd, is één boek door hem geïllustreerd, exposeerde hij in diverse musea en in galeries in binnen- en buitenland. Hij voerde diverse aansprekende werken uit in opdracht, waaronder een kerkraam voor De Oostpoort in Gouda. Zijn werk hangt in de burelen van de Staten Generaal, bij de ministeries van Buitenlandse-, Economische- en Sociale Zaken, in verpleeghuizen en in scholen. Er hangt zelfs een werk van hem in het appartement van Kevin Costner in Parijs.

Op de vraag waar hij het meest trots op is, aarzelt hij lang. Maar het maken van 94 kunstwerken voor een nieuwe veerboot van Norfolkline Kopenhagen, bestaande uit 6 grote polycarbonaat-panelen, 18 schilderijen in gemengde techniek, en 70 zeefdrukken was wel een fijne grote opdracht.

Hij werkt in zijn atelier/woonhuis aan De Raam in Gouda. Een voordeur zonder bel, want dat vindt hij wel lekker rustig. De zomerperiode brengt hij door in zijn atelier in Aunay-en-Bazois in Frankrijk, een plaats met 273 inwoners. Daar was vóór de pandemie een burgemeester, middenstand en horeca, maar nu is er alleen nog een bakker. 

 

“Ik geef  aan Gouda door:  Heb respect voor je medemens. We zijn samen onderweg .”

jan_van_lokhorst.jpg