De Goudse Schouwburg 

Richard Raaphorst en zijn dochter Robin (beiden illustrator) werden door de Goudse Schouwburg gevraagd hun Goudse Icoon vorm te geven. Ze mochten het thema theater vrij interpreteren. Richard en Robin zaten vanaf het begin op één lijn en bedachten een concept waarbij ze de geschiedenis en de ontwikkeling van het theater wilden laten zien. Van een paar elementen wisten ze dat zij die er sowieso in wilden maar veel van het ontwerp is vanzelf ontstaan. De schildering op het beeld leest als een stripverhaal.

Op de voet zien we een schildering die doet denken aan prehistorische grotschilderingen. Sinds het begin van de mensheid waren mensen al verhalen aan het vertellen, via taal maar ook door het uitbeelden van situaties. Je kunt dat zien als het begin van toneel. Op de tweede laag van onder staan Griekse figuren afgebeeld, die als eersten daadwerkelijk theaters bouwden en waar toneel een groot onderdeel was van de cultuur. Na de Grieken namen de Romeinen het toneel over. De Egyptenaren namen via de Romeinen kennis van theater en omschreven dit ook in hun hiërogliefen. Vervolgens is het niet helemaal duidelijk hoe het theater zich heeft verspreid over de wereld. Wel weten we dat het allemaal nieuwe vormen aannam, zoals de schaduwpoppen en gezichten die hier op het beeld in zwart/wit te zien zijn. Daarna is theater zo veelvormig geworden dat het eigenlijk niet meer in tekeningen uit te beelden is.

De kettingen om de hals staan voor het versieren van de werkelijkheid, het vertellen van grote verhalen. Op het hoofd zien we een netwerk dat de digitale toekomst uitbeeldt. Het analoge gaat hier over in virtual reality.

Nina Angkotta, Goudse Schouwburg: “Door de eeuwen heen is het theater al vaak van gedaante gewisseld en heeft het zich aangepast aan de tijd en omgeving. Ook hier en nu zijn wij volop in beweging en gaan we mee met onze tijd. Als Podium van de Stad ontwikkelen we allerlei initiatieven, voor jong en oud en zowel binnen als buiten ons gebouw. Om zo te zorgen dat het theater een plek blijft voor ontmoeting en ontspanning, waar je inspiratie, stof tot nadenken en verbinding kunt vinden. Of je nu zelf komt optreden of een avond komt genieten, theater is een prachtige plek voor iedereen.”              

Richard volgde de opleiding tot Reproductie Kunstenaar aan het Grafisch Lyceum en de opleiding tot Autonoom kunstenaar aan de Willem de Kooning Academie, beiden te Rotterdam. Als zelfstandig illustrator maakt hij tegenwoordig storyboards en design voor films en regisseert commercials en speelfilms. Hij werkte o.a. mee als storyboard artist aan de films Who am I (1998), Zwartboek (2006) en Frankenstein’s Army (2013) en De slag om de Schelde (2020). In 2018 richtte hij The Mad Scientists op, een collectief van multi-getalenteerde filmmakers die hun vaardigheden bundelen. Het werk van Richard kenmerkt zich door een losse, dynamische toets, vaak duister en surrealistisch. Richard haalt zijn inspiratie vaak uit de geschiedenis of wetenschap en combineert de feiten met fictie. Biomechanica is vaak de rode draad in zijn werk. Maar Richard is het meest trots op zijn dochters. Hij vindt dat ze veel meer talent hebben dan hijzelf.

Robin volgde de opleiding Games and Interaction Design aan de Hogeschool voor de Kunsten den Haag en werkt als zelfstandig illustrator, visualiser en concept artist bij haar eigen bedrijf. Zij heeft veel verschillende media en stijlen geprobeerd en is het meest tevreden met de diversiteit van haar werk. Haar organische en kleurrijke illustraties zijn voor haar een vorm van communicatie.

 

"Theater is iets van alle tijden. Niet alleen van het verleden, maar ook van nu en nog belangrijker: van de toekomst. Daarom geven we ook toekomstige generaties graag de magie van het theater door."

de_goudse_schouwburg.jpg