Primair Onderwijs

Primair Onderwijs

Beeldend, Dans, Theater, Multidisciplinair, Vakoverstijgend, Muziek

Hieronder vind je een greep uit ons workshopaanbod voor leerlingen van het Primair Onderwijs. Wil je een van deze workshops boeken? Heb je een vraag of zoek je lessen op maat? Neem dan contact op met onze coördinator Muziek (Noor van de Wetering) of Beeldend, Dans, Media en Theater (Chantal Klerkx).

noor@garenspinnerij.nl
chantal@garenspinnerij.nl 

BEELDEND 2-DIMENSIONAAL

frionnet_garenspinnerij_20190220_1000_kopie.jpg

Kunstles n.a.v. een kunstenaar 

Vanaf 6 jaar Een les gebaseerd op de kunstenaar en zijn techniek, Judith vertel iets over de kunstenaar en we gaan een opdracht maken in zijn techniek. 

Letterkunst 

Vanaf 6 jaar / Een workshop Typografie voor beginnende lezers/schrijvers, met een onderdeel kunstgeschiedenis over de ontwikkeling van het schrift en de boekdrukkunst. Daarna ontwerpen de kinderen net als de monniken vroeger een eigen initiaal (rijk versierde hoofdletter aan het begin van een hoofdstuk). Met de zelfontworpen initiaal mogen ze iets over zichzelf uitbeelden.  

Maak een mini animatie/thaumatroop

Vanaf 7 jaar / Wat is een thaumatroop? Wat is een optische illusie is en hoe werkt het? Daarna bedenken de kinderen een interessant beeld, wat je in 2 losse plaatjes kunt uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan een vogel in een kooi, een vis in een kom, een spin in een web, een hamster in een rad, dolfijn springend door een hoepel etc. Ga dat schetsen/tekenen op 2 papieren cirkels. Zorg ervoor dat beide tekeningen op dezelfde plek op hun cirkel terechtkomen, des te groter is straks het optische effect. 

Stripstudio

Vanaf 8 jaar / Een stoomcursus striptekenen; je leert in korte tijd hoe je veel bereikt met weinig materialen. Een potlood, gum, een vel papier en het verhaal dat je wilt vertellen vormen de ingrediënten. Bas leert je vervolgens de basistechnieken die zorgen dat jouw verhaal tot leven komt. Ook zonder enig tekentalent maak je de leukste en origineelste striptekeningen! 

Corneille ziet ze vliegen! 

Vanaf 8 jaar / Aan de hand van de kunstenaars Corneille en Cobra gaan we (fantasie) vogels maken. Dit kan zowel 2D als 3D. Deze workshop is ook geschikt om bijvoorbeeld 5x te geven. 

Animatie

Vanaf 9 jaar / Wat is animatiefilm en hoe komt zo’n film tot stand? Deze workshop is een korte en eenvoudige kennismaking met de wereld van de animatie. We brengen tekeningen en voorwerpen tot leven… 

Druktechniek Styrofoam

Groep 7 en 8 / Introductie in druktechnieken Styrofoam. Bij deze techniek maken de kinderen zelf een stempel van schuim. Ter voorbereiding van hun eigen werk krijgen de kinderen eerst uitleg over de verschillende basisprincipes. Ze leren wat ze wel weg moeten snijden en wat juist niet. De les wordt afgesloten met een tentoonstelling van alle prenten.

Jeroen Bosch 

We gaan aan de slag met de beroemde Middeleeuwse kunstenaar Jeroen Bosch, uit Den Bosch. Wie was hij, wat maakte hij en waarom deed hij dat. Geïllustreerd aan de hand van veel verschillende voorbeelden en hedendaagse prentenboeken over Bosch. De kinderen gaan aan de slag met het maken van een landschap in atmosferisch perspectief en maken met behulp van collages uit tijdschriften monsterachtige figuren die in hun landschap een plaatsje moeten vinden. Ook leren de kinderen het verschil tussen warme en koude kleuren en de manier waarop je daarmee perspectief kunt suggereren. Door collages te maken en weer te beschilderen leren ze te werken met gemengde techniek. 

BEELDEND 3-DIMENSIONAAL

open_dag9_9_17_01_kinderatelier_kopie2.jpg

Ruimtelijk Vormen 

Van 6-9 & 9-12 jaar / Maak een klein beeldje. De basis is een figuurtje van gebogen ijzerdraad op een houten sokkeltje. Je kunt het beeldje aankleden en uitbouwen met papier, plastic, klei, stof, kralen en andere mooie materialen.  

Troostdoosje 

Geef iemand een compliment of een hart onder de riem, of zeg sorry via een kleine, persoonlijke illustratie in een doosje. Zou kunnen aansluiten bij thema’s van de Vreedzame School. Over ruzies goedmaken, sorry leren zeggen, elkaar een opsteker of opkikker kunnen geven, empathie leren hebben. 

Bouwen met karton

We bekijken de ‘stabiles’ van Calder. Dit zijn enorme bouwwerken, vaak in de openbare ruimte. In het klein gaan leerlingen ook een stabile ontwerpen in groepjes van 4 leerlingen. Hierbij bedenken ze ook hoe groot deze dan in ‘het echt’ zou zijn. 

DANS

frionnet_garenspinnerij_20190213_9134.jpg

De dansvloer op! 

Van 2-3 jaar De meeste peuters vinden het heerlijk om te dansen. Tijdens deze korte cursus leren ze spelenderwijs bewegen op muziek. Zo ontwikkelen ze hun fantasie, hun motoriek en muzikaliteit.  

THEATER

frionnet_garenspinnerij_20190207_8467_kopie.jpg

Peutertoneel 

Van 2-3 jaar / Spel(plezier) staat voorop!

Theaterspel 

Vanaf 4 jaar / Ieder theaterstuk kent een begin, midden en een eind. Dat klinkt logisch. Maar hoe begin je goed? Hoe houd je de aandacht van het publiek vast? En wat is eigenlijk een mooie afsluiting? Tijdens deze workshop leer je gebruik te maken van taal, je stem en lichaamshouding. Ook andere theatrale aspecten kunnen aan bod komen zoals improvisatie en cliffhangers. Spannend! 

VAKOVERSTIJGEND 

frionnet_garenspinnerij_20190215_9886_kopie.jpg

Rekenen met Boomwhackers

In deze les leer je rekenen met behulp van boomwhackers! Rekenen en muziek gaan hartstikke goed samen. Door ritmes op te delen in breuken aan de hand van hele, halve, kwart-, achtste en zestiende noten, wordt rekenen opeens overzichtelijk, en kan de hele klas al snel samen muziek maken! 

MULTIDISCIPLINAIR

workinprogress2_stopmotion.jpeg

Muziekkunst 

Muziek kun je beluisteren maar zou je muziek ook kunnen tekenen? Deze workshop gaat over het ontdekken van klank -kleur - gevoel. Wat is de kleur van deze melodie? Welk gevoel hoort daarbij? Kan ik een lijn neerzetten op het ritme ? Hoeveel muzikale lagen hoor ik? We gaan improviseren met inkt, verf en krijt en onze oren! 

MUZIEK 

 drummen.jpg

Dreumesles

Van 1,5 - 2,5 jaar / Tijdens de dreumescursus worden kinderen gestimuleerd om te zingen. Het programma kent verschillende uitgangspunten: een liedje, een versje, materiaal, een dansbeweging of een thema. Van daaruit ontdekken en groeien de kinderen naar een lied- of dansspelletje. Er wordt spelenderwijs gewerkt aan gevoel voor muziek, expressie en bewegen. Plezier staat voorop! Zingen, spelen en dansen is niet alleen reuze gezellig, maar ook goed voor de taal- en motorische ontwikkeling. 

Peuter en muziek 

Van 2-3 jaar / Ontdek de wereld van muziek door middel van deze avontuurlijke ontdekkingsreis... 

Body Percussie 

Vanaf 5 jaar / Weet je dat je muziek kunt maken met je eigen lichaam? Tappen, klappen, kloppen, stampen… Leer individueel en samen ritmes te ‘spelen’ en vorm samen een Body Band! 

Boomwhackers 

Vanaf 6 jaar / De Boomwhackers workshop heeft een actief karakter waarin je verschillende klank- en ritme aspecten verwerkt in akkoorden, toonladders en bekende liedjes. De boomwhackers zijn eenvoudig en door iedereen te bespelen en zorgen voor een kleurrijke muzikale presentatie. In de introductie ervaar je de verschillende toonhoogten van de boomwhackers op een creatieve wijze.  

Musical  

Vanaf 8 jaar / Houd je van zingen? En houd je van dansen en van acteren? En wil je dat allemaal tegelijk leren? Doe dan mee met de musicalworkshop van Kunstpuntgouda en maak kennis met de wereld die musical heet. 

Zes Goudse Kaasjes - muziekles bij een Gouds prentenboek 

Groep 1 t/m 3 / Zes Goudse kaasjes gaan één voor één op reis naar Engeland, China, Noord-Amerika,  Brazilië, Afrika, en Berlijn. De leerlingen maken met elkaar muziek uit de verschillende werelddelen., en zingen bijpassende liedjes uit de hele wereld.         

Boomwhackerband

Groep 3 t/m 5 / Deze verdiepingslessen zijn voor klassen die al eens muziek gemaakt hebben met boomwhackers. Samen met de docent kiest de klas stukken muziek uit om aan te gaan werken. Dat kan van alles zijn, van popsong tot schoollied. Per week behandelen we één muziekstuk. In de les bekijken we welke combinatie van tonen in het stuk zitten, uit welke ritmes het stuk bestaat en hoe deze samenkomen. Daarna leert de klas stap voor stap de stukken spelen tot het klinkt als een compleet stuk muziek. De lessenserie bestaat uit 4 lessen en kan desgewenst worden afgesloten met een optreden voor ouders. 

Schoolkoor 

Groep 3 t/m 8  / Samen zingen met kinderen uit verschillende klassen en van verschillende leeftijden. De kinderen leren onderscheid te maken tussen verschillende klankkleuren, tempo, ritmes en hoe ze hun eigen stem daarvoor in kunt zetten. Wanneer en hoe zing je laag of hoog of juist hard of zacht. We maken een start met het leren van verschillende zangtechnieken. De repetities zullen worden begeleid op piano maar de kinderen leren ook zingen met orkestbanden. Deze les serie kan worden afgesloten met een uitvoering op een kerst- of paasviering. De koorlessen kunnen ook worden gebruikt voor het instuderen van musicalliedjes voor de schoolmusical (in dat geval alleen met de groep die de musical uitvoert). 

Become a Music Producer 

Groep 7 t/m 8 / Tijdens deze workshops kun je een gave mix verwachten van muziekproductie en film. Met I-pads ga je aan de slag in garageband en leer je de basis van muziek-productie. Het leerdoel van deze workshop is om ritme, melodie en harmonie te ervaren. Na twee lessen zal er een muziek compositie tot stand zijn gekomen. In les drie zal er een videoclip gemaakt worden in IMovie met beelden die de leerlingen zelf maken in en rondom school. 

Een kist vol muziek 

Leerlingen leren een kort lied aan en leren dit te begeleiden op slag- instrumenten. (klokkenspellen, trommels, triangels, woodblocks). Docent brengt de leskist met instrumenten mee. Vaak wordt vanuit beweging, bodypercussion bijvoorbeeld, een serie ritmische patronen aangeleerd die uiteindelijk vertaald worden naar de ritmes die op het instrument gespeeld worden. Ieder kind speelt op een instrument. Mogelijke thema’s: muziek uit verre landen, lied over muziek of dieren. 

Zingen! 

In de klas gaan we met liedjes leren leren. Na een speelse opwarmoefening om de stem los te krijgen gaan we liedjes zingen die aansluiten op de lesstof.  Bijvoorbeeld: algemeen, verkeer, geschiedenis en nog een aantal. We gaan hierdoor kunstvakken verbinden. Achteraf evalueren we met de leerlingen wat ze hebben geleerd en of je op deze manier goed kunt leren.

terug